Kinderen slapen normaal gesproken veel meer uren dan ouderen. Echter, in sommige gevallen is dit niet het geval en heeft je kind last van slaapproblemen. Slaapproblemen kunnen allerlei narigheden ontwikkelen. Zo kan een kind erg prikkelbaar zijn en daarnaast niet willen luisteren. Om ervoor te zorgen dat je kind zich weer prettig voelt, is het noodzakelijk om wat aan het slaapprobleem te doen. In dit artikel geven we enkele tips die je kunt toepassen. 

Zorg voor een goede slaapplek voor je kind

Als je kind slaapproblemen heeft, dan is het sterk aan te raden om te kijken naar de slaapplek. Wellicht slaapt je kind niet goed omdat de slaapplek niet prettig is. Een kind kan op verschillende plekken slapen. Zo is het allereerst belangrijk om te zorgen voor een goed eigen bedje. Zorg ervoor dat het bedje de juist ondersteuning biedt en lekker ligt voor je kind. Naast dat een kind in zijn eigen bedje slaapt, kan het ook zijn dat je kind in de kinderwagen of draagzak slaapt. Een plek waar je je kind beter niet kunt laten slapen, is in de box. De box is namelijk geen plek om te slapen, maar juist om te spelen. 

Stuur de hormonen op de juiste manier aan

Om ervoor te zorgen dat je kind makkelijker in slaap komt, kun je ervoor zorgen dat de juiste hormonen op de juiste momenten vrijkomen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je met je kind voor 12:00 naar buiten gaat. Dit stimuleert de aanmaak van cortisol waardoor je kind wakker echt wakker wordt. Om ervoor te zorgen dat je kind goed in slaap kan vallen, is het belangrijk om de kamer zo donker als mogelijk te maken. Daarmee stimuleer je namelijk de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. 

Zorg voor de juiste temperatuur in de kamer

Om ervoor te zorgen dat je kind goed slaapt, is het belangrijk dat je een goede kamertemperatuur creëert. De beste temperatuur om in te slapen is ergens tussen de 16 en 18 graden. Probeer hiertussen wat uit en kijk of het een [positief effect heeft op de slaap van je kind.

Houd bij een baby rekening met de wakkere tijd

Een baby kan nog niet lang achter elkaar wakker blijven. Om ervoor te zorgen dat je baby voldoende slaapt, is het belangrijk dat een pasgeboren maximaal maar zo’n 45 minuten wakker blijft. Een kind van tussen de 0-2 maanden mag al 60 minuten achter elkaar wakker blijven. Een kind van tussen de 4-6 maanden mag al 90 minuten wakker blijven.  De opbouw hiervan is erg belangrijk voor de ontwikkeling. Als je hier hulp bij wilt, kun je ervoor kiezen om een slaaptrainer baby in te schakelen. 

 

Naast de wakkertijd is het zeer belangrijk dat je jouw baby op zijn gemak stelt voor het slapen. Zorg ervoor dat je jouw baby voor het slapen gaan wat extra liefde geeft. De baby voelt zich dan op zijn gemak en valt makkelijker in slaap mocht je hier tips over willen, dan kun je eventueel advies vragen aan een slaapcoach baby.

 

Over de auteur

Avatar

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.